To Sanremo 2024 έσπασε τα στερεότυπα*

Το Sanremo σπάει τα στερεότυπα με γυναίκα νικήτρια μετά από 10 χρόνια

Το Festival di Sanremo, το διάσημο μουσικό φεστιβάλ της Ιταλίας, έχει γίνει το πλέον πολυσυζητημένο γεγονός στην γειτονική χώρα τα τελευταία χρόνια. Είναι η πλατφόρμα για την προβολή νέων ταλέντων, για τον εορτασμό της ιταλικής μουσικής και τη δημιουργία συζητήσεων γύρω από διάφορα κοινωνικά θέματα.

Από το 2020 μέχρι και σήμερα, τα πέντε χρόνια στα οποία ο Amadeus ανέλαβε τα ηνία του ως καλλιτεχνικός διευθυντής, το φεστιβάλ έχει γιγαντώσει τη δημοφιλία του με το ένα ρεκόρ τηλεθέασης να διαδέχεται το άλλο, ενώ το ενδιαφέρον για αυτό έχει ξεπεράσει τα σύνορα της Ιταλίας και φίλοι του από όλο τον κόσμο συντονίζονται κάθε χρόνο για μια εβδομάδα με πολλή και καλή ιταλική μουσική και φυσικά πολύ ξενύχτι.

Η κριτική που δέχεται το Φεστιβάλ του Sarenmo

Ωστόσο, δεν είναι όλα ρόδινα πλασμένα. Το Φεστιβάλ έχει αντιμετωπίσει κριτική για την ποσόστωση των γυναικών καλλιτεχνών που λαμβάνουν μέρος σε αυτό, με πολλούς να κάνουν λόγο για άδικη αντιμετώπιση των γυναικών.

Συγκεκριμένα, και προς επίρρωση του παραπάνω ισχυρισμού, τα τελευταία 10 χρόνια (2015-2024) έχουν συμμετάσχει στη μεγάλη κατηγορία του Φεστιβάλ 217 καλλιτέχνες (ή σχήματα καλλιτεχνών), ενώ το ποσοστό των γυναικών που ανέβηκαν στη σκηνή του Teatro Ariston, είτε ως σόλο καλλιτέχνες είτε σαν μέρος ντουέτου οριακά ξεπέρασε το 30%.

Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, για να βρούμε την τελευταία νίκη γυναίκας στο Φεστιβάλ του Sanremo πρέπει να πάμε στο 2014, όταν η Arisa κατέκτησε την πρώτη θέση με το τραγούδι Controvento“.

Η εποχή του Amadeus στο Φεστιβάλ του Sanremo

Πολλοί ήταν αυτοί που πίστεψαν ότι με την έλευση του Amadeus αυτό το φαινόμενο θα εξέλειπε. Ο διάσημος Ιταλός DJ φάνηκε από την αρχή να φέρνει νέο αέρα στο Φεστιβάλ. Έκανε άνοιγμα σε νέους καλλιτέχνες, οι οποίοι μέχρι τότε δεν θα σκέφτονταν ποτέ ότι θα μπορούσαν να λάβουν μέρος στο Φεστιβάλ. Αναδιάρθρωσε τις βραδιές, έκανε το φεστιβάλ πιο διεθνές με την προσέλκυση καλλιτεχνών παγκόσμιας φήμης ως επίτιμους καλεσμένους, ενώ δεν δίστασε να εμπιστευτεί τον Fiorello και την πάρλα του για να δώσει το στίγμα της ιταλικής φινέτσας που ήθελε. Το μοναδικό που δεν κατάφερε να “διορθώσει” και πολλοί είχαν να τον ψέξουν για αυτό (εκτός από το ότι είναι αμετανόητος οπαδός της Ίντερ) ήταν η ποσόστωση των γυναικών καλλιτεχνών ανάμεσα στους διαγωνιζόμενους.

Όλοι έβλεπαν ότι το γυναικείο στοιχείο απουσιάζει από τις βραδιές του Φεστιβάλ. Θυμίζει θα λέγαμε την κριτική που δέχεται ο τεράστιος σκηνοθέτης Christopher Nolan για την αντιμετώπιση των γυναικείων ρόλων στις ταινίες του.

Είναι εκεί, ο ρόλος τους είναι διεκπεραιωτικός, κανείς δεν θα τις θυμάται μετά από λίγο καιρό.

Η 74η έκδοση του Φεστιβάλ του Sanremo

Σίγουρα στο μυαλό και στην ιδιοσυγκρασία του Amadeus αυτό ήταν μια μουτζούρα την οποία θα ήθελα να σβήσει στην τελευταία του χρονιά (η έτερη με την συστηματική αγνόηση των Jalisse έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο κατά την τέταρτη βραδιά του Sanremo 2024).

Το lineup του Φεστιβάλ του Sanremo 2024 ήταν, ομολογουμένως, ένα εκ των πιο δυνατών των τελευταίων ετών. Ανάμεσα στους 27 καλλιτέχνες που επέλεξε, αμέσως ξεχωρίζει κανείς πολλές δυνατές γυναικείες παρουσίες. Ενδεικτικά να αναφέρουμε τις Emma (εκπρόσωπος της Ιταλίας στην Eurovision 2014), Alessandra Amoroso στην πρώτη της συμμετοχή στο Φεστιβάλ, την Annalisa, τη Loredana Berté και φυσικά την Angelina Mango. Αν στις προαναφερθείσες προσθέσουμε και την Clara, τη νικήτρια της “μικρής κατηγορίας” του Φεστιβάλ, Sanremo GIovani, τότε μιλάμε για ένα νέο αέρα που έφερε η φετινή έκδοση.

Ειδικά, για τη νίκη της Clara στο Sanremo Giovani 2023 με το “Boulevard“, αξίζει να αναφέρουμε ότι τελευταία φορά που γυναίκα καλλιτέχνης κέρδισε τη συγκεκριμένη κατηγορία ήταν το μακρινό 2009 όταν η Arisa κατέκτησε την πρώτη θέση με το “Sincerità”.

Αυτό που κανείς δεν ήθελε να πιστέψει

Μετά την ακρόαση των 30 διαγωνιζόμενων τραγουδιών από τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους για πρώτη φορά, οι ψίθυροι για πολύ δυνατές γυναικείες συμμετοχές στην φετινή 74η έκδοση του Φεστιβάλ έγιναν θόρυβος. Ένας θόρυβος, ο οποίος αποτυπώθηκε και στις στοιχηματικές αποδόσεις με τις Alessandra Amoroso, Annalisa και Angelina Mango να καταλαμβάνουν τις τρεις από τις πρώτες πέντε θέσεις, ενώ όλες πέρασαν πέρασαν από την πρώτη θέση μέχρι και τη βραδιά του τελικού.

Όταν ρωτήθηκε ο Amadeus στη συνέντευξη τύπου αν μπορεί να κερδίσει γυναίκα το Sanremo 2024, απάντησε ότι βλέπει κάποιες γυναίκες να προκρίνονται στο Superfinal, όπου οι πέντε καλλιτέχνες με την μεγαλύτερη βαθμολογία προκρίνονται στην επόμενη φάση διεκδικώντας μέχρι τέλους τη νίκη.

Τη νίκη αυτή την κατέκτησε φέτος η 21 ετών Angelina Mango με το τραγούδι της “La Noia” με ποσοστό 40,3%, μπρο΄στα από Geolier, το νεαρό ράπερ, τον οποίο στήριξε σύσσωμη όλη η Νάπολη και του χάρισε το 60% στην ψηφοφορία του κοινού. Αυτή ήταν η πρώτη νίκη για γυναίκα καλλιτέχνη στο Φεστιβάλ του Sanremo από το μακρινό 2014, όπως αναφέραμε και παραπάνω. Μια μικρή δικαίωση για την ίδια, για την Elisa, για την Francesca, για την Annalisa, για την Fiorella, για την Malika που έφτασαν όλα αυτά τα χρόνια ένα βήμα από την πηγή αλλά τελικά δεν κατάφεραν να πιουν νερό και για όλες εκείνες που συμμετείχαν ξέροντας ότι ουσιαστικά δεν είχαν καμία ελπίδα διάκρισης.

“Γηράσκω αεί αναθεωρών”

Η νίκη της Angelina Mango όχι μόνο κατέδειξε τη δέσμευση του φεστιβάλ στο να αναγνωρίζει και να γιορτάζει το γυναικείο ταλέντο, αλλά αποτέλεσε και ένα δυνατό μήνυμα για τη σημασία της ισότητας των φύλων στη μουσική βιομηχανία. Με τη συνεχή δέσμευσή του προς την προώθηση της ποικιλομορφίας και της ισότητας, το φεστιβάλ ανοίγει τον δρόμο για ένα μέλλον όπου η μουσική αντανακλά την πλούσια ποικιλία της κοινωνίας, δίνοντας φωνή σε όλους και κάθε έναν, ανεξαρτήτως φύλου.

Business, parli di business
Intanto chiudo gli occhi per firmare i contratti
Princess, ti chiama princess
Allora adesso smettila di lavare i piatti

*που γίνεται ή που εμφανίζεται πάντα με την ίδια μορφή, που επαναλαμβάνεται με τον ίδιο τρόπο [ορισμός από λεξικό της κοινής νεοελληνικής]

Κωνσταντίνος Παππάς
Κωνσταντίνος Παππάς
Γεννήθηκε ένα ηλιόλουστο απόγευμα του Ιουνίου. Ξεκίνησε να διαβάζει πριν πάει σχολείο από συμπόνοια. Έμαθε να γράφει εξίσου γρήγορα, αλλά πλέον ο γραφικός του χαρακτήρας και η ασθενής του μνήμη τον προδίδουν. Πολυσχιδής προσωπικότητα, προσπαθεί να διατηρήσει αμείωτο το ενδιαφέρον στα ενδιαφέροντα του. Πάθος του η Eurovision για την οποία αρθρογραφεί ανελλιπώς από τον Οκτώβριο του 2018 μέσα από το αγαπημένο του σωματείο, τον OGAE Greece. Στην καθημερινότητα του ομιλεί οικονομικά.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

STORIES

ΕΛΛΑΔΑ