ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Τα πολλά «12άρια» δεν βγάζουν πάντα τον νικητή!

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πόσα 12άρια έχει συγκεντρώσει στο τέλος της κάθε βραδιάς, ο μεγάλος νικητής του Τελικού της Eurovision; Παρακολουθώντας την διαδικασία της βαθμολογίας, τα έχετε σημειώσει; Τα έχετε μετρήσει; Αν το κάνετε, θα δείτε πως όσο ποθητό και αν ακούγεται από τους εκφωνητές αυτό το …»Ντουζ Πουά» (douze points) δεν οδηγεί απόλυτα στον καθορισμό του νικητή.

Με λίγα λόγια, τα πολλά δωδεκάρια, δεν αναδεικνύουν (πάντα) τον τελικό νικητή! Σαφώς και είναι καλό και θετικό μια διαγωνιζόμενη χώρα να συγκεντρώσει πολλά δωδεκάρια αλλά εάν αρκεστεί μόνο σε αυτά και όχι στην συνολική βαθμολογία, τότε πιθανότατα να μην φτάσει στη κορυφή του βαθμολογικού πίνακα.

Επιμέλεια αφιερώματος: Ιωάννης Δανιήλ – Κρικόρ Κιφορκιάν 

Το σύστημα βαθμολογίας στην ιστορία του διαγωνισμού της Eurovision δεν ήταν πάντοτε το ίδιο. Ανά χρονιές αυτό άλλαζε και η αλήθεια είναι πως δοκιμάστηκαν αρκετά και διαφορετικά μεταξύ τους (άλλα πολύ, άλλα λιγότερο) συστήματα μέχρι το 1975 να καθιερωθεί το σύστημα που ισχύει και τώρα, δηλαδή με τους βαθμούς 1-8, 10 και 12. Για τον λόγο αυτό, το συγκεκριμένο μας αφιέρωμα θα επικεντρωθεί στις βαθμολογικές εξελίξεις των διαγωνισμών μεταξύ 1975-2018, και όχι σ’ αυτούς που προηγήθηκαν από 1974.

Τις χρονιές 1975 και 1976 δεν υπήρχε κάποια ιδιαίτερη «έκπληξη» στη διαδικασία της βαθμολογίας/ψηφοφορίας! Οι εκπλήξεις που μας αφορούν στο εν λόγω αφιέρωμα κάνουν το ντεμπούτο τους το 1977, στον 22ο κατά σειρά διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision, με «έδρα» το Λονδίνο. Νικήτρια χώρα της βραδιάς ήταν η Γαλλία η οποία χάρη στη Marie Myriam και το γλυκό «L’oiseau et l’enfant» η οποία συγκέντρωσε συνολικά 136 βαθμούς, συμπεριλαμβανομένων τριών «12αρίων» (από Γερμανία, Φινλανδία και Ελβετία). Το Ηνωμένο Βασίλειο ωστόσο κατάφερε να συγκεντρώσει περισσότερα «12άρια» από αυτήν. Για την ακρίβεια, η συμμετοχή της διοργανώτριας χώρας «Rock Bottom» με ερμηνευτές τους Lynsey de Paul και Mike Moran κατάφερε να πείσει τις διπλάσιες σε αριθμό χώρες (έξι) για να της δώσουν το άριστα «12»! Οι χώρες που το έκαναν αυτό ήταν το Μονακό, η Αυστρία, το Λουξεμβούργο, η Πορτογαλία, το Βέλγιο και η τελική νικήτρια Γαλλία! Συνολικά όμως, η βαθμολογία του Ηνωμένου Βασιλείου δεν κατάφερε να ξεπεράσει τους 121 βαθμούς με αποτέλεσμα, η χώρα να τερματίσει στην 2η θέση. Εδώ, αξίζει να αναφερθεί ότι την νικήτρια Γαλλία την ξεπέρασε στα «12άρια» και η Ιρλανδία η οποία με 119 βαθμούς τερμάτισε 3η. Η συμμετοχή «It’s nice to be in love again» κατάφερε να αποσπάσει κατά τη διάρκεια της βραδιάς τέσσερα δωδεκάρια (Νορβηγία, Σουηδία, Ισραήλ και Ηνωμένο Βασίλειο). 

Επόμενος σταθμός το 1981. Ο διαγωνισμός φιλοξενείται στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας και στη πρώτη θέση τερματίζουν οι Bucks Fizz με το χορευτικό «Making your mind up» για λογαριασμό του Ηνωμένου Βασιλείου! Αυτή ήταν και η 4η νίκη της χώρας στην ιστορία του διαγωνισμού. Οι βαθμοί με τους οποίους κέρδισε το Ηνωμένο Βασίλειο στη Eurovision 1981 ήταν 136 – κατά σύμπτωση όσοι και οι βαθμοί της νικήτριας Γαλλίας το 1977! Το Ηνωμένο Βασίλειο ψηφίστηκε από όλες τις χώρες ανεξαιρέτως (19) όμως από αυτές μόνο οι δύο βαθμολόγησαν τη συμμετοχή με άριστα: η Ολλανδία και το Ισραήλ! Τα περισσότερα «12άρια» της βραδιάς κέρδισε η συμμετοχή της Ελβετίας «Io senza te» του συγκροτήματος Peter, Sue and Marc! Οι συνολικοί βαθμοί της Ελβετικής συμμετοχής ήταν 121 – κατά σύμπτωση όσοι και οι βαθμοί της συμμετοχής του Ηνωμένου Βασιλείου το 1977, η οποία και τότε είχε κερδίσει τα περισσότερα «12άρια»! Οι βαθμοί αυτοί όμως δεν χάρισαν στην Ελβετία ούτε τη δεύτερη, ούτε την τρίτη αλλά την τέταρτη θέση στον βαθμολογικό πίνακα! Με ελάχιστους βαθμούς παραπάνω στις θέσεις 2 και 3 βρέθηκαν η Γερμανία και η Γαλλία αντίστοιχα, οι οποίες συγκέντρωσαν από τέσσερα «12άρια» κατά τη διαδικασία της βαθμολογίας!

Μια διαφορετική περίπτωση, η οποία ωστόσο συνέβη και άλλες φορές μελλοντικά, σημειώθηκε το 1986 στο Bergen της Νορβηγίας. Η νικήτρια χώρα (Βέλγιο) και η χώρα που τερμάτισε στη 2η θέση (Ελβετία) συγκέντρωσαν τον ίδιο ακριβώς βαθμό «12αρίων» (από πέντε η κάθε μία). Οι συνολικοί βαθμοί ωστόσο ήταν διαφορετικοί. Το Βέλγιο, με εκπρόσωπο την 13χρονη τότε Sandra Kim και το αισιόδοξο «J’aime la vie» κατάφερε να ψηφιστεί από όλες τις χώρες ανεξαιρέτως και να φτάσει στο σύνολο τους 176 βαθμούς. Αντίθετα, η Ελβετία – η οποία ψηφίστηκε επίσης από όλους πλην της Γερμανίας – συγκέντρωσε 140 βαθμούς. Η σημαντική διαφορά βαθμών οφείλεται στο γεγονός ότι οι περισσότερες χώρες τίμησαν την Βελγική συμμετοχή με τους 10 βαθμούς!

H εκπρόσωπος της Ελβετίας (2η θέση) Daniela Simmons και η εκπρόσωπος του Βελγίου (1η θέση) Sandra Kim!

Η διαδικασία της ψηφοφορίας της Eurovision 1988 έχει μείνει χαρακτηριστικά στο μυαλό του κοινού ως μια βαθμολογία-θρίλερ, για πραγματικά γερά στομάχια! Κυριολεκτικά στον πόντο, η Ελβετία με εκπρόσωπο την άγνωστη τότε ακόμα Céline Dion και το «Ne partez pas sans moi», καταφέρνει να σκαρφαλώσει στη κορυφή του πίνακα με 137 βαθμούς συνολικά, αφήνοντας στη 2η θέση με 136 βαθμούς το μεγάλο φαβορί της χρονιάς Scott Fitzgerald με το «Go» από το Ηνωμένο Βασίλειο. Τα περισσότερα δωδεκάρια της βραδιάς – τρία στον αριθμό – συγκεντρώθηκαν όχι από μία, όχι από δύο αλλά από πέντε χώρες! Ο λόγος για τις Δανία (έλαβε 12 από Αυστρία, Γαλλία και Ολλανδία), Λουξεμβούργο (έλαβε 12 από Φινλανδία, Ιρλανδία και Ελβετία), Ελβετία (έλαβε 12 από Γερμανία, Πορτογαλία και Σουηδία), Ηνωμένο Βασίλειο (έλαβε 12 από Βέλγιο, Ιταλία και Τουρκία) και Γιουγκοσλαβία (έλαβε 12 από Δανία, Ισλανδία και Ισραήλ).

Την αμέσως επόμενη χρονιά, το 1989, ο διαγωνισμός φιλοξενήθηκε στην Λοζάνη της Ελβετίας. Τη πρώτη θέση καταλαμβάνει η Γιουγκοσλαβία με το «Rock me» από τους RIVA, τραγούδι που έχει χαρακτηριστεί από πολλούς φίλους του διαγωνισμού ως το πιο αδιάφορο βραβείο όλων των εποχών. Η Γιουγκοσλαβική συμμετοχή κατάφερε να συγκεντρώσει συνολικά 137 βαθμούς (όσους συγκέντρωσε και η Ελβετική συμμετοχή τη προηγούμενη χρονιά) ανάμεσα στους οποίους τέσσερα «12άρια» από Ιρλανδία, Ισραήλ, Ηνωμένο Βασίλειο και Τουρκία. Τα περισσότερα δωδεκάρια ωστόσο κατάφερε να συγκεντρώσει το Ηνωμένο Βασίλειο, αφού βαθμολογήθηκε με το άριστα πέντε φορές (από Γαλλία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Νορβηγία και Πορτογαλία). Για την ιστορία, η συμμετοχή «Why do I always get it  wrong?» από το συγκρότημα Live Report τερμάτισε με 130 βαθμούς στην 2η θέση.

Το 1990 ο διαγωνισμός τραγουδιού της Eurovision ανέδειξε μεγάλη νικήτρια την Ιταλία χάρη στον δημοφιλή Toto Cutugno και το «Insieme: 1992». Η γειτονική μας χώρα αναδείχθηκε νικήτρια με 149 βαθμούς συνολικά, εκ των οποίων τρία 12άρια από την Κύπρο, την Ιρλανδία και την Ισπανία. Η χώρα όμως με τα περισσότερα δωδεκάρια ήταν η Γαλλία, η οποία τερμάτισε στην 2η θέση με 132 βαθμούς. Η συμμετοχή «White and Black Blues» με ερμηνεύτρια την Γουαδελουπιανή Joëlle Ursull συγκέντρωσε το διπλάσιο αριθμό «12αρίων» από τον νικητήριο «Insieme: 1992» αφού βαθμολογήθηκε με άριστα από έξι χώρες: Φινλανδία, Ισλανδία, Ολλανδία, Νορβηγία, Ελβετία και Γιουγκοσλαβία. Αξίζει να αναφερθεί ότι τους στίχους της Γαλλικής συμμετοχής συνέθεσε ο κορυφαίος Serge Gainsbourg, ο οποίος είχε επιμεληθεί ολοκληρωτικά (σύνθεση και στίχους) τη συμμετοχή του Μονακό το 1967 «Boum-badaboum» αλλά και το νικητήριο τραγούδι της Eurovision 1965 για χάρη του Λουξεμβούργου «Poupée de cire, poupée de son» με ερμηνεύτρια την France Gall. 

Όπως και το 1986, έτσι και το 1991 στη Ρώμη, η πρώτη και η δεύτερη στην τελική κατάταξη χώρα ισοψήφησαν στον αριθμό των δωδεκαριών που έλαβαν (από τέσσερα η κάθε μία). Σε αντίθεση όμως με το 1986, το 1991 οι δύο αυτές χώρες ισοψήφησαν γενικά, αφού αμφότερες έλαβαν από 146 βαθμούς! Για να μην επαναληφθεί η πολλαπλή βράβευση όπως το 1969, η EBU αποφάσισε ο νικητής να καθοριστεί στους πόντους. Μετά την ανακάλυψη ότι και οι δύο χώρες έχουν από κοινά «12άρια», κατέφυγαν στο ποια έχει τα περισσότερα «10άρια». Με αφορμή την μέτρηση αυτή η Σουηδία γιόρτασε το 1991 τη 3η νίκη της στην ιστορία του θεσμού αφήνοντας τη Γαλλία για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στην δεύτερη θέση του βαθμολογικού πίνακα. Για την ιστορία, οι συμμετοχές των χωρών αυτών ήταν «Fångad av en stormvind» με ερμηνεύτρια την Carola για την Σουηδία και «Le Dernier qui a parlé…» με ερμηνεύτρια την Amina αντίστοιχα.

Την επόμενη χρονιά (1992) στο Malmö της Σουηδίας, τα περισσότερα δωδεκάρια (από τέσσερα) έλαβαν τρεις χώρες: η Μάλτα, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Καμία από αυτές όμως δεν κατάφερε να κερδίσει τον διαγωνισμό! Νικήτρια με τρία δωδεκάρια και 155 βαθμούς συνολικά στέφθηκε η Ιρλανδία χάρη στην Linda Martin και την μπαλάντα του Johnny Logan «Why me?». Για την ιστορία, η Ιταλία εκπροσωπήθηκε από την σπουδαία Mia Martini και το «Rapsodia» καταλαμβάνοντας με 111 βαθμούς, η Μάλτα τερμάτισε στην 3η θέση με 123 βαθμούς εκπροσωπούμενη από την Mary Spiteri και το κομμάτι «Little Child» ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο τερμάτισε για ακόμη μία φορά στη 2η θέση με εκπρόσωπο αυτή τη φορά τον Michael Ball και το ρυθμικό «One step out of time» που κατέλαβε συνολικά 139 βαθμούς!

  

Από το 1993 έως και το 1997, η χώρα με τα περισσότερα δωδεκάρια ήταν αυτή που τελικά κέρδισε τον διαγωνισμό. Επομένως, επόμενος σταθμός στο αφιέρωμά μας είναι ο διαγωνισμός του 1998, που έλαβε μέρος στο Birmingham του Ηνωμένου Βασιλείου. Όπως συνέβη και στον διαγωνισμό του 1988, δέκα χρόνια νωρίτερα, έτσι και το 1998 το κομμάτι της βαθμολογίας αποδείχθηκε θρίλερ για γερά νεύρα! Με τρεις χώρες να διεκδικούν τη πρωτιά (Μάλτα-Ηνωμένο Βασίλειο-Ισραήλ) η νικήτρια χώρα κρίθηκε κυριολεκτικά τη τελευταία στιγμή. Έχοντας πραγματικά άξιους αντιπάλους, η Dana International ως μια πραγματική… «Diva» κατάφερε να χαρίσει στο Ισραήλ τελικά τη 3η του νίκη στην ιστορία του θεσμού με 172 βαθμούς στο σύνολο. Οι χώρες όμως με τα περισσότερα δωδεκάρια της βραδιάς ήταν οι άλλες δύο, η Μάλτα και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες τερμάτισαν στις θέσεις 3 και 2 με 165 και 166 βαθμούς αντίστοιχα! Και οι δύο χώρες κατάφεραν να αποσπάσουν από τέσσερα δωδεκάρια η κάθε μία έναντι των τριών που έλαβε η νικήτρια χώρα, Ισραήλ. Αναλυτικά τη Chiara και το «The one that I love» από την Μάλτα βράβευσαν με 12 οι Ιρλανδία, Νορβηγία, Σλοβακία και Ηνωμένο Βασίλειο ενώ την Imaani και το αγαπημένο των fans «Where are you?» της διοργανώτριας χώρας βαθμολόγησαν με 12 η Κροατία, η Ρουμανία, η Τουρκία αλλά και το Ισραήλ.

To 1999 στην Ιερουσαλήμ, για ακόμη μια φορά, δύο χώρες μοιράζονται τα περισσότερα δωδεκάρια της βραδιάς. Ο λόγος για την Σουηδία και τη Γερμανία. Η πρώτη, εκπροσωπούμενη από την Charlotte Nilsson και το «Take me to your heaven» κατάφερε τελικά να επικρατήσει και στην συνολική βαθμολογία και με 163 βαθμούς να κερδίσει τη πρωτιά! Η Γερμανία από την άλλη που εκπροσωπήθηκε από το συγκρότημα Sürpriz και το… πολύγλωσσο «Reise nach Jerusalem – Kudüs’e seyahat» (το κομμάτι περιλάμβανε στίχους σε Γερμανικά, Αγγλικά, Τούρκικα και Εβραϊκά) περιορίστηκε στην 3η θέση του βαθμολογικού πίνακα, έχοντας συγκεντρώσει 140 βαθμούς. Με μόλις έξι βαθμούς περισσότερους, η Ισλανδία σκαρφαλώνει στην 2η θέση…

Μεταφερόμαστε στο 2003 και στη Ρίγα, τη πρωτεύουσα της Λετονίας. Η Ρωσία είναι αυτή που καταφέρνει να κερδίσει τα περισσότερα δωδεκάρια της βραδιάς, αφού πέντε χώρες αποφασίζουν να βαθμολογήσουν τη συμμετοχή/φαβορί «Ne Ver’, Ne Bojsia» των παγκοσμίου φήμης t.A.T.u. με τους 12 βαθμούς! Οι χώρες αυτές ήταν η Κροατία, η Εσθονία, η Λετονία, η Σλοβενία και η Ουκρανία. Συνολικά η Ρωσική συμμετοχή συγκέντρωσε 164 βαθμούς. Οι βαθμοί αυτοί ήταν αρκετοί για να χαρίσουν στη χώρα την 3η θέση. Για την ιστορία, με μόλις ένα βαθμό διαφορά, στη 2η θέση τερμάτισε το Βέλγιο ενώ η πρωτιά πήγε για πρώτη (και μοναδική μέχρι στιγμής) φορά στη Sertab Erener από την Τουρκία η οποία με το «Everyway that I can» κατάφερε να συγκεντρώσει συνολικά 167 βαθμούς (4 δωδεκάρια). 

Στη διοργάνωση της Αθήνας, το 2006  η ιστορία του 1999 επαναλαμβάνεται! Δύο χώρες συγκεντρώνουν τον ίδιο αριθμό δωδεκαρίων με τη μία να κερδίζει τη πρώτη θέση και την άλλη να τερματίζει 3η. Η μία χώρα ήταν η Φινλανδία η οποία σημείωσε τη πρώτη της νίκη στον διαγωνισμό χάρη στους Lordi και το «Hard Rock Hallelujah» (292 βαθμούς σύνολο) ενώ η άλλη ήταν η Βοσνία-Ερζεγοβίνη η οποία τερμάτισε στην 3η θέση – την υψηλότερη που έχει λάβει ποτέ μέχρι και σήμερα – εκπροσωπούμενη από τον ταλαντούχο ερμηνευτή Hari Varešanović και το συγκρότημά του Hari Mata Hari και το Βαλκανικό «Lejla» σε σύνθεση του Željko Joksimović (229 βαθμούς σύνολο). Τόσο η Φινλανδία όσο και η Βοσνία-Ερζεγοβίνη συγκέντρωσαν από οχτώ δωδεκάρια η κάθε μία! Αναλυτικά, η Φινλανδία πήρε 12 από τη Δανία, την Εσθονία, την Ελλάδα, την Ισλανδία, τη Νορβηγία, η Πολωνία, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο ενώ η Βοσνία-Ερζεγοβίνη πήρε 12άρι από την Αλβανία, την Κροατία, την Π.Γ.Δ.Μ., το Μονακό, τη Σλοβενία, τη Τουρκία, την Ελβετία και τη Σερβία-Μαυροβούνιο. Η Βοσνία-Ερζεγοβίνη κατάφερε να επικρατήσει στα 12άρια και στην Ημιτελική φάση (εννέα «12άρια) και μάλιστα έχοντας ψηφιστεί από όλες τις υπόλοιπες χώρες. Η θέση που κατέλαβε ωστόσο ήταν η 2η.

Το 2008 στο Βελιγράδι, η Αρμενία με την Sirusho και το «Qélé, Qélé» κατάφερε να συγκεντρώσει τα περισσότερα δωδεκάρια της βραδιάς: οχτώ! Με τους 199 βαθμούς στο σύνολο όμως η συμμετοχή που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από τους fans τερμάτισε μόλις στην 4η θέση! Νικήτρια ήταν η Ρωσία, με την δεύτερη απόπειρα του Dima Bilan στον διαγωνισμό και τη μπαλάντα «Believe» η οποία συγκέντρωσε συνολικά 272 βαθμούς (7 δωδεκάρια). Αυτή ήταν η πρώτη νίκη της Ρωσίας στο διαγωνισμό και η καλύτερη θέση της Αρμενίας στην ιστορία της, ενώ οι δύο χώρες αντάλλαξαν τα δωδεκάρια τους! Αναλυτικά, η Αρμενική συμμετοχή έλαβε 12άρι από Βέλγιο, Τσεχία, Γαλλία, Γεωργία, Ελλάδα, Ολλανδία, Πολωνία και Ρωσία.

Το 2011 στο Düsseldorf της Γερμανίας σημειώθηκε κάτι το πρωτότυπο! Η χώρα με τα περισσότερα δωδεκάρια τερμάτισε βαθμολογικά εκτός της πρώτης πεντάδας! Συγκεκριμένα, η συμμετοχή «Love in Rewind» του Dino Merlin που εκπροσώπησε την Βοσνία-Ερζεγοβίνη κατάφερε να συγκεντρώσει συνολικά 125 βαθμούς τερματίζοντας στην 6η θέση! Πέντε χώρες της έδωσαν το άριστα «12» και αυτές ήταν: Αυστρία, Σερβία, Π.Γ.Δ.Δ.Μ., Σλοβενία και Ελβετία. Νικήτρια χώρα πάντως ήταν το Αζερμπαϊτζάν με μόλις τρία 12άρια (Μάλτα, Τουρκία, Ρωσία) αλλά με 221 βαθμούς στο σύνολο.

Το 2013 ο διαγωνισμός επιστρέφει στο Malmö (Σουηδία) και η Δανία σημειώνει την 3η της νίκη στην ιστορία του θεσμού με 281 βαθμούς και 8 «12άρια». Ωστόσο η χώρα που προηγείται στη λίστα με τα περισσότερα δωδεκάρια είναι το Αζερμπαϊτζάν, η συμμετοχή του οποίου τερματίζει στην 2η θέση. Συγκεκριμένα, το «Hold me» σε ερμηνεία του Farid Mamadov και σε σύνθεση των Δημήτρη Κοντόπουλου, John Ballard και Ralph Charlie και σκηνοθετική επιμέλεια του Φωκά Ευαγγελινού, κατάφερε να «πείσει» δέκα χώρες πως αξίζει το 12άρι με αποτέλεσμα η Αυστρία, η Βουλγαρία, η Γεωργία, η Ουγγαρία, η Λιθουανία, η Μάλτα, το Ισραήλ, το Μαυροβούνιο, η Ρωσία αλλά και η Ελλάδα να του το δώσουν απλόχερα! Στο σύνολο, η Αζέρικη συμμετοχή συγκέντρωσε 234 βαθμούς.

Από τον διαγωνισμό του 2016, ξεκινάει η ανακοίνωση των βαθμών κοινού και επιτροπών ξεχωριστά, με αποτέλεσμα το κομμάτι της βαθμολογίας να γίνεται όλο και πιο συναρπαστικό! Στη διοργάνωση της Στοκχόλμης μεγάλη νικήτρια ήταν η Ουκρανία. Το μοιρολόι «1944» της Jamala κατάφερε να επικρατήσει στη συνολική βαθμολογία και να ξεπεράσει τα δύο μεγάλα φαβορί της χρονιάς: την Αυστραλία και τη Ρωσία. Η Ουκρανική συμμετοχή είχε καταφέρει (στον γύρο του Τελικού πάντα) να συγκεντρώσει 211 βαθμούς από τις επιτροπές κερδίζοντας την 2η θέση. Στη βαθμολογία κοινού η συμμετοχή τερμάτισε ξανά 2η με 323 βαθμούς, όμως ο συνδυασμός των βαθμών που έφερε το σύνολων των 534 πόντων την οδήγησε στη κορυφή! Το «1944» κατάφερε να κερδίσει έντεκα «12άρια» από τις βαθμολογίες των επιτροπών που ήταν και τα περισσότερα της βαθμολογίας αυτής. Στο κομμάτι της τηλεψηφοφορίας ωστόσο, στη κορυφή επικράτησε η συμμετοχή της Ρωσίας με δέκα «12άρια», με την τελική νικήτρια Ουκρανία να λαμβάνει μόλις έξι! Αναλυτικά η Ουκρανία κέρδισε 12 βαθμούς από τις επιτροπές της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, της Δανίας, της Γεωργίας, του Ισραήλ, της Λετονίας, της Π.Γ.Δ.Μ., της Μολδαβίας, του San Marino, της Πολωνίας, της Σερβίας και της Σλοβενίας. Η Ρωσική συμμετοχή «You are the only one» με ερμηνευτή τον Sergey Lazarev κέρδισε 12 βαθμούς από το κοινό της Αρμενίας, του Αζερμπαϊτζάν, της Λευκορωσίας, της Βουλγαρίας, της Γερμανίας, της Εσθονίας, της Λετονίας, της Μολδαβίας, της Σερβίας και της Ουκρανίας!

 

Φέτος (2018) στη Λισαβόνα, για ακόμη μια φορά, η διαδικασία της βαθμολογίας είχε μεγάλη αγωνία. Το συνδυαστικό αποτέλεσμα ψηφοφορίας κοινού και επιτροπών ανέδειξε μεγάλη νικήτρια την Netta από το Ισραήλ. Το νικητήριο «Toy» ωστόσο κατάφερε να κερδίσει τα περισσότερα «12άρια» μόνο στο κομμάτι της τηλεψηφοφορίας αφού στη βαθμολογία των επιτροπών τα περισσότερα άριστα πήγαν στον Cesár Sampson από την Αυστρία! Αναλυτικά, η συμμετοχή του Ισραήλ κατά τη ψηφοφορία του κοινού απέσπασε οχτώ «12άρια» (Αυστραλία, Αζερμπαϊτζάν, Γαλλία, Γεωργία, Μολδαβία, San Marino, Ισπανία και Ουκρανία) ενώ η Αυστριακή συμμετοχή «Nobody but you» συγκέντρωσε εννέα «12άρια» από τις επιτροπές του Βελγίου, της Βουλγαρίας, της Εσθονίας, της Ισλανδίας, του Ισραήλ, της Λιθουανίας, της Ρουμανίας, της Πολωνίας και του Ηνωμένου Βασιλείου! Σε αντίθεση λοιπόν με το 2016, αυτή τη φορά, η τελική νικήτρια χώρα του διαγωνισμού είναι και αυτή που έλαβε τα περισσότερα 12άρια από την ψηφοφορία του κοινού!

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

. Από το 1975 (χρονιά που εφαρμόστηκε το τωρινό βαθμολογικό σύστημα) μέχρι και φέτος έχουν διεξαχθεί 44 διαγωνισμοί. Από αυτούς τους 44, στους 17 υπήρξε χώρα που ενώ συγκέντρωσε τα περισσότερα «12άρια» της βραδιάς, δεν κατάφερε τελικά να κερδίσει τον διαγωνισμό.

. Από τις 17 αυτές περιπτώσεις, στις 10 η… πρωταθλήτρια των «12αρίων» τερμάτισε στη 2η θέση. Στις πέντε περιπτώσεις, η χώρα αυτή ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο! 

. Η χαμηλότερη θέση που έχει λάβει χώρα με τα περισσότερα δωδεκάρια είναι η 6η (2011,  Βοσνία – Ερζεγοβίνη -“Love In Rewind” / Dino Merlin)

. Σε τρεις χρονιές (1977, 1981, 1986) η τελική νικήτρια χώρα βαθμολόγησε με «12 βαθμούς» την χώρα που τελικά συγκέντρωσε και τα περισσότερα άριστα!

. Σε δύο διοργανώσεις (2008, 2018) η νικήτρια χώρα και η χώρα με τα περισσότερα δωδεκάρια αντάλλαξαν μεταξύ τους «12 βαθμούς».

. Δύο φορές (1998, 2006) η χώρα με τα περισσότερα «12άρια» ψηφίστηκε από όλες τις υπόλοιπες διαγωνιζόμενες χώρες χωρίς όμως και πάλι να καταφέρει να κερδίσει τον διαγωνισμό (1998 – Ηνωμένο Βασίλειο | 2006 – Βοσνία-Ερζεγοβίνη (Ημιτελικός Γύρος))

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Παρατηρώντας τις αναλύσεις του παραπάνω κειμένου, μπορεί οι «12 βαθμοί» να αποτελούν κάποιου είδους βραβείο για τις μεμονωμένες ψηφοφορίες/βαθμολογίες όμως η συνολική βαθμολογία είναι αυτή που θα καθορίσει τον νικητή. Επομένως, σημασία δεν έχει (αποκλειστικά) ούτε τα πόσα «12άρια» θα καταφέρει να συγκεντρώσει κάποια χώρα, ούτε καν αν θα ψηφιστεί από όλες τις υπόλοιπες διαγωνιζόμενες! Σημασία για τη νίκη στη Eurovision είναι να ψηφιστείς από όσες περισσότερες χώρες μπορείς και με υψηλούς βαθμούς!

Αλήθεια, εσείς που δίνετε το απόλυτο «12άρι» σας; 

Μείνετε συντονισμένοι με τον OGAE Greece για περισσότερα αφιερώματα για τον αγαπημένο μας διαγωνισμό!


Ελάτε να γίνουμε μια μεγάλη παρέα σχολιάζοντας όλα τα νέα του διαγωνισμού και παίρνοντας μέρος σε μουσικούς διαγωνισμούς, Euroquiz, παιχνίδια και διάφορα Euro-battles!  Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να γίνετε μέλη στο OGAE GREECE Eurovision Group, ένα γκρουπ ανοικτό για όσους αγαπάνε τον θεσμό της Eurovision! Γίνετε μέλη με ένα μόνο κλικ εδώ!

Μπορείτε να μας ακολουθήσετε κάνοντας like στη σελίδα μας στο Facebook, ακολουθώντας μας στο Instagram και στο Twitter για να μην χάνετε τίποτα από τον αγαπημένο μας διαγωνισμό! 

Επίσης, πολλά Eurovision βίντεο σας περιμένουν στο επίσημο κανάλι μας στο YouTube εδώ!

Written by 

Related posts

One Thought to “ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Τα πολλά «12άρια» δεν βγάζουν πάντα τον νικητή!”

  1. Alex

    Εγώ για να είμαι ειλικρινής δεν μέτρησα δωδεκάρια, αλλά μέτρησα θαυμαστικά στο κείμενο. Ειδικά για το 1981, μπορεί το νικητήριο τραγούδι να πήρε μόνο δύο δωδεκάρια, αλλά το συνοδευτικό κείμενο έχει επτά θαυμαστικά! (ένα όγδοο πρόσθεσα κι εγώ εδώ).

    Πέρα από την πλάκα, το κείμενο είναι εξαιρετικό και η ανάλυση πολύ ενδιαφέρουσα.

ΥΠΟΒΑΛΛΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟΥ